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[쓰는 중] Mangetic Compass와 Compass Maintenance

Warthog 2022. 8. 25. 15:16

Precaution

! 다음의 사항은 관련 법규/규정/고시 및 권고안에 대한 사항을 조사하여 나열한 것들이며, 각 기종/Platform 에 적용되는 사항은 Original Equipment Manufacturer's Maintenance Manual을 참고해야 함.

 

 

1. Magnetic Compass

1.1. Earth Magnetic Field

지구 자기장 변화에 대한 자료는 다음의 주소에서 확인 가능하다.

https://www.ngdc.noaa.gov/geomag/calculators/magcalc.shtml#declination

 

NCEI Geomagnetic Calculators

 

www.ngdc.noaa.gov

Calculate Declination의 LAT/LONG에 확인하고자 하는 곳의 좌표 주소를 넣으면 Magnetic Model 에 따라 결과값을 계산하여 반환한다. 

 

공항에 대한 Mangetic Declination은 Aeronautical Information Chart에서도 확인할 수 있다. (AD 2.2, 5번 항목)

Incheon Int'l Airport, Aerodrome Chart

 

1.2. Types of compasses

(a) Gyro-stabilized remote indicating compass

(b) Non gyro-stabilized remote indciating compass

(c) Direct reading compasses as the Primary Compasses

(d) Standby Compasses

 

 

2. Magnetic Compass 에 대한 감항 증명/인증 기준

2.1. Civil Aviation

미국의 경우 감항 증명 기준은 14 CFR Part 25, 27, 29에 규정되어 있다. 대표적인 Transport Category Airplane에 대해서만 아래 인용한다.

PART 25 - AIRWORTHINESS STANDARDS: TRANSPORT CATEGORY AIRPLANES

§ 25.1303 Flight and navigation instruments.

(a) The following flight and navigation instruments must be installed so that the instrument is visible from each pilot station: 
(1) A free air temperature indicator or an air-temperature indicator which provides indications that are convertible to free-air temperature. 
(2) A clock displaying hours, minutes, and seconds with a sweep-second pointer or digital presentation. 
(3) A direction indicator (nonstabilized magnetic compass).

(b) The following flight and navigation instruments must be installed at each pilot station: 
(1) An airspeed indicator. If airspeed limitations vary with altitude, the indicator must have a maximum allowable airspeed indicator showing the variation of VMO with altitude. 
(2) An altimeter (sensitive). 
(3) A rate-of-climb indicator (vertical speed). 
(4) A gyroscopic rate-of-turn indicator combined with an integral slip-skid indicator (turn-and-bank indicator) except that only a slip-skid indicator is required on large airplanes with a third attitude instrument system useable through flight attitudes of 360° of pitch and roll and installed in accordance with § 121.305(k) of this title. 
(5) A bank and pitch indicator (gyroscopically stabilized). 
(6) A direction indicator (gyroscopically stabilized, magnetic or nonmagnetic).

 

 

대한민국의 경우 항공 안전법 제 19조에 따라 고시되어 있는 항공기 기술기준 (KAS; Korean Airworthiness Standard) 에 규정되어 있다. Transport Category Airplane에 대해서만 인용한다.

 

KAS Part 25 수송(T)류 비행기 기술기준

 

 

 

2.2. Military Aviation

MIL-HDBK-516에 Compass 만을 별도로 규정하고 있지는 않다. 단, 세부사항은 조금 더 찾아봐야 할 것 같다. 필요하다면 JSSG-2005, Avionics Subsystem 또는 JSSG-2010, Crew System 및 하위 문서에 대한 내용도 봐야 할 듯 하다. 해당 문서들은 Classified 로 구분되므로 별도로 언급하지 않는다. 회사에서나 좀 찾아보는 걸로.

 

3. Flight Rules 

3.1. VFR

3.2. IFR

 

4. Magnetic Compass Maintenance

4.1. Scheduled Inspection/Maintenance Requirements

4.1.1. Civil Aviation

일부 기종의 MPD[각주:1]를 살펴 보았으나, 특정 Interval 에 따라 Inspection 또는 Check를 수행하라는 지침을 찾을 수 없었다. (물론 MPD는 항공사마다 다르므로 일부 차이는 있을 수 있다. Master MPD를 제공하는 경우 Master MPD 를 기준으로 찾아보았으며, 필요하면 MRBR[각주:2]을 봐야할 듯. 확인해본 기종은 737/777/A320/A330/A350.)

 

4.1.2. Military Aviation

확인해 본 기종은 별도 Interval 을 규정하고 있는 것은 보지 못하였다. 다만, 미 육군의 경우 General Technical Manual에 해당하는 TM 1-1500-204-23-4에서 12 Month Interval을 규정하고 있다.

 

TM 1-1500-204-23-4, Chapter 4, Para 4-3.(o).(3).(a)

 

4.2. Unscheduled Inspection Maintenance Requirements

4.2.1. Civil Aviation

 

세부 사항은 각 기종 Platform 의 MM을 참고해야 하나, 일반적으로 다음의 경우에 Magnetic Compass에 대한 Check/Inspection를 수행한다.

1) When the aircraft struck by the lighting. (ATA 05)

2) When flight crew reported incorrect magtic compass indication.

 

FAA AC 43.13-1B에 규정된 것은 다음과 같다.

AC 43.13-1B, Section 3, 12-37.a.

A compass swing must be performed on the following occasions:

(1) When the accuracy of the compass is suspected.
(2) After any cockpit modification or major replacement involving ferrous metal.
(3) Whenever a compass has been subjected to a shock; for example, after a hard landing or turbulence.
(4) After aircraft has passed through a severe electrical storm.
(5) After lightning strike.
(6) Whenever a change is made to the electrical system.
(7) Whenever a change of cargo is likely to affect the compass.
(8) When an aircraft operation is changed to a different geographic location with a major change in magnetic deviation (e.g. from Miami, Florida to Fairbanks, Alaska.)
(9) after aircraft has been parked on one heading for over a year.
(10) When flux valves are replaced.

 

4.2.2. Military Aviation

Civil aviation의 경우와 같다. Platform specific manual에 따라 다르겠으나, 확인해본 4개 기종의 경우 별도 지침이 없었다. (세부 기종에 대해서는 언급하지 않는다.)

 

5. Magnetic Compass Calibration

5.1. References

 

美)

 

 

 

韓) 대한민국의 경우 Magnetic Compass Calibration에 대한 별도 규정/고시/권고안은 확인 불가능했다. MPD를 따라가면 되는 듯.

 

5.2. Compass Rose Method

5.3. Compass Swing Method

5.4. Reference Compass Method

 

5.5. Compass Calibration Facility

Compass Calibration 에 필요한 시설은 통상적으로 Compass Calibration Pad (CCP) 라는 명칭으로 불린다. 해당 설비에 대한 기술 기준은 각 국가별로 다르겠으나,

 

1) Earth Magnetic Field 가 안정되어 있고,

2) Magnetic Field에 대한 방해를 줄 수 있는 요인이 없는 곳

 

정도를 가장 기본 요건으로 한다.

 

5.5.1. Compass Calibration Pad (CCP) Requirements

美) 미국의 경우 민간 공항에 대한 시설 규정은 FAA AC 150/5300-13B, Pragraph 6.9 및 Appendix F 의 내용에서 찾을 수 있다.

FAA AC 150/5300-13B, Airport Design, Paragraph 6.9 Compass Calibration Pad

 

 

FAA AC 150/5300-13B, Airport Design, Appendix F. Compass Calibration Pad Survey

 

韓) 대한민국의 경우 공항시설법 및 관련 고시를 찾아봤으나, Compass Calibration Pad 에 대한 기술 기준을 규정하고 있는 것은 찾아보지 못했다. 이와 관련하여 국토교통부/한국공항공사 등에 문의를 하였으나 별다른 기준에 대한 답변은 받지 못하였다. 공항공사의 경우 공항 시설은 ICAO 규정에 따라 관련 법령이 마련되어 있다는 답을 받았다. 관련 ICAO 문서를 찾아보았으나 ICAO 문서에도 CCP 관련 사항을 규정하고 있지는 않는듯 하다.

 

 

5.6. Who can perform the compass calibration

 

 

Appendix. References

 

[CIVIL PUBLICATIONS]

FAA AC 43-215, Standardized Procedures for Performing Aircraft Magnetic Compass Calibration

FAA AC 43.13-1B, Acceptable Methods, Techniques, and Practices - Aircraft Inspection and Repair

FAA AC 150/5300-13B, Airport Design

 

Autralian CASA AWB 34-008 Issue 3, Calibration of Compasses

New Zealand ASS AC43-7, Calibration of compasses and surveying compass swing sites

 

Singapore CAAS AC SAR-2(0), CALIBRATION OF COMPASS

 

 

공항/비행장시설 설계 세부지침

FAA AC 150/5300-13B, Airport Design

 

ICAO Annex 14 - Aerodromes

ICAO Airport Planning Manual, Doc 9184, Part 1, Master Planning

ICAO Airport Planning Manual, Doc 9184, Part 2, Land Use and Environmental Management

ICAO Airport Planning Manual, Doc 9184, Part 3, Guidelines for Consultant/Construction Services

 

ICAO Aerodrome Design Manual, Doc 9157, Part 1, Runways

ICAO Aerodrome Design Manual, Doc 9157, Part 2, Taxiways, Aprons and Holding Bays

ICAO Aerodrome Design Manual, Doc 9157, Part 3, Pavements

ICAO Aerodrome Design Manual, Doc 9157, Part 4, Visual Aids

ICAO Aerodrome Design Manual, Doc 9157, Part 5, Electrical Systems

ICAO Aerodrome Design Manual, Doc 9157, Part 6, Frangibility

 

 

[MILITARY PUBLICATIONS]

Unified Facilties Criteria (UFC) 3-260-01, Airfield and Heliport Planning and Design, w/ Change 1

[CNX] MIL-STD-765, COMPASS SWINGING, AIRCRAFT, GENERAL REQUIREMENTS FOR

 

  1. Maintenance Planning Document [본문으로]
  2. Maintenance Review Board Report [본문으로]